17 Ocak 2022 Pazartesi

ANLATIM BİÇİMLERİ TEST 1

 

1) Meşe, toprağa çok sağlam tutunan bir bitkidir. Bastığı yerde kalın kütükler oluşturur. Bunlardan çıkan kök örgüsü, dal budak saldığı yeri sıkıca kucaklar. Bu kütükler meşenin sigortasıdır. Onlar sayesinde nice kurak yıllara dayanıp gider.

Yukarıdaki metinde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmıştır?

A) Tartışmacı          B) Betimleyici            C) Açıklayıcı                   D) Öyküleyici

 

2) Evde ise bir tek odun bile yok. Babam öfkelendi. İsmail eline baltayı aldı, önüne eşeği kattı. Diz boyu karda bata çıka uzaklaştı gitti. Bir iki saat sonra bir yük odunla döndü.

Yukarıdaki metinde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi ağır basmaktadır?

A) Betimleyici           B) Öyküleyici              C) Tartışmacı            D) Açıklayıcı

 

3) Orada boyu otuz metreden uzun, dalları budaklarıyla görkemli, endamlı, gösterişli bir meşe ağacı var. O meşe ağacının üst dalları arasında serçeler ve diğer kuşlar yuva yapmış. Davar sürüsü ise öğle sıcağında onun koyu, serin gölgesinde uyurdu.

Yukarıdaki metinde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi ağır basmaktadır?

A) Öyküleyici            B) Tartışmacı            C) Açıklayıcı            D) Betimleyici

 

4) İnsansı robotlar, görünümleri insana benzeyen robotlardır. Bu robotlar insanların hareketleri ve becerileri örnek alınarak geliştirilir. Günümüzde farklı ülkelerde geliştirilen pek çok insansı robot var. Bunlardan birisi de ASIMO... ASIMO, Japonya'daki bir otomobil firması tarafından geliştirilmiş bir insansı robot.

Yukarıdaki metinde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmıştır?

A) Açıklayıcı            B) Tartışmacı          C) Öyküleyici             D) Betimleyici

 

5) Sabah erkenden kalktım. Bahar gelmiş, çiçekler açmıştı. Pencereyi açtım ve dışarı baktım. Muhteşem bir hava vardı. Vakit kaybetmeden kahvaltımı yaptım. Çantamı aldım ve yola koyuldum.

Yukarıdaki metinde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi ağır basmaktadır?

A Betimleyici          B) Öyküleyici            C) Açıklayıcı              D) Tartışmacı

 

6) Hava öylesine sıcak ve durgundu ki! Yaprak kımıldamıyordu. Bozcaada’nın bu yakasından pek bir gemi de geçmiyordu. Bu yüzden denizin üstü de çarşaf gibiydi. Çocukların ağacı, bu ortam içinde, kumsalda öylesine göz alıcı bir görünüme bürünmüştü ki!

Yukarıdaki metinde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi ağır basmaktadır?

A) Öyküleyici             B) Açıklayıcı            C) Betimleyici             D) Tartışmacı

 

7) En güzel, doğru Türkçenin, yaygın bir iletişim aracı olan televizyon kanallarından halkımıza sunulması gerekirken dilimizin tam anlamıyla linç edildiğine tanık oluyoruz. Hemen her yerli dizide, sanatçıları yöresel dilde konuşturmak yaygın hale gelmiş durumda. Diziler bu konuda adeta yarışıyorlar. Anadolu halkının kendi şivesiyle konuşması doğal ama gerekli ve doğru olan halkımızın iletişim araçlarıyla doğru ve güzel Türkçeye özendirilmesi değil midir?

Yukarıdaki metinde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmıştır?

A) Açıklayıcı            B) Öyküleyici              C) Betimleyici                D) Tartışmacı

 

8) Paten öğrenmeye öncelikle denge çalışmaları ile başlanır. Patenler ile ayakta dengeli bir şekilde durulabilmesi için patenler yerde giyildikten sonra ayağa yavaşça kalkılmalı, bu aşamada bir destekten yardım alınmalıdır. Ayakta dururken patenler “V” harfi şeklinde olmalı ve topuklar birbirine dayanmalıdır.

Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçiminden yararlanılmıştır?

A) Karşılaştırma            B) Tanımlama               C) Tartışmacı                 D) Açıklayıcı


9) Yazar, bu anlatım tekniğinde karşıt görüşü çürütmeye, kendi görüşünü okuyucuya kabul ettirmeye çalışır. 

Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde bu anlatım tekniğine örnek bir metin vardır? 

A) Doku mühendisliği, hasar görmüş dokuların onarılmasını amaçlayan bir bilim dalıdır. Canlıya ait bir dokudan alınan hücreler laboratuvar ortamında çoğaltılır. Bu aşamadan sonra oluşan doku vücuda nakledilir. 

B) Yeryüzündeki su kaynaklarından sıcaklığın etkisi ile buharlaşan su, gaz hâle geçer ve su buharını oluşturur. Atmosferdeki su buharı yağmur, kar, dolu, çiy, sis veya kırağı gibi hava olaylarının gerçekleşmesinde etkilidir. 

C)Geri dönüşümün ülke ekonomisine birçok katkısı vardır. Sanayi tesislerinin ham madde ihtiyacını karşılaması, enerji tasarrufu sağlaması, istihdamın artmasına katkı sağlaması, doğal kaynakların korunmasına yardımcı olması bu katkılardan birkaçıdır. 

D) Öykü ve roman türünde eserler okumanın insana hiçbir yarar sağlamadığını, bunların boş bir uğraş olduğunu düşünenler büyük bir yanılgı içerisinde olup, yavan ve sığ bir bakış açısına sahip olan insanlardır. Böyle düşünen insanlar okuma eyleminden yeteri kadar tat da alamazlar. Oysaki öykü ve roman okumak, insanın hayal gücünü geliştirmesinin yanında dilsel becerilerini de geliştirir. 


UYARI: ANLATIM BİÇİMLERİ  5, 6, 7, ve 8. sınıflara yönelik bu testimizi öğretmenlerimizin ve öğrencilerimizin derste kullanabilmeleri amacıyla hazırlamış bulunmaktayız. Bu testin herhangi bir internet sitesinde yayınlanması ve ticari amaçlarla kullanılması kesinlikle yasaktır. Bu testin ticari amaçlarla kullanıldığının tespiti halinde gerekli yasal işlemler yapılacaktır.


Cevap Anahtarı: 1) C      2) B      3) D       4) A        5) B         6) C         7) D         8) D 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ZARF FİİL ÖRNEK SORU ÇÖZÜMÜ

 1) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili sözcüklerden hangisi zarf fiil değildir ?  A) Öğrenciler sevinç çığlıkları atarak sınıfa girdiler.  B...