17 Ocak 2022 Pazartesi

TARTIŞMACI ANLATIMA ÖRNEK PARAGRAFLAR

 Tartışmacı Anlatım Nedir? 

İki karşıt görüşün verildiği, yazarın kendi düşüncesini savunup karşıt görüşü çürütmeye çalıştığı anlatım biçimine tartışmacı anlatım denir. Yazar bu anlatım biçiminde karşıt görüşü ve kendi görüşünü ortaya koyar ve karşıt görüşü verdiği örneklerle çürütmeye çalışır.

 

Tartışmacı Anlatım Metin Örnekleri

-Kötü davranışları yaşın küçüklüğüne ve yapılanın önemsizliğine bakarak hoş görmek tehlikeli bir eğitim yoludur. Çocukta egemen olan doğadır. Hem hırsızlığın çirkinliği, çalınan şeye göre değişmez ki. Ha elma çalmışsın, ha para. “Elma çaldı, ama kasadan para çalmak aklına bile gelmez” diyenlere benim diyeceğim şudur: “Elmayı çaldıktan sonra niçin parayı da çalmasın?”(Montaigne / Denemeler)

 

-Hepimiz eleştirilmekten kaçarız. Oysa tam aksine bunu kendiliğimizden istememiz, gelin bizi eleştirin dememiz gerekir. Hele eleştirme bir ders değil de bir karşılıklı konuşma gibi olursa... Biri çıkıp bizim düşüncemizin tersini söyledi mi onun doğru söyleyip söylemediğine değil, doğru yanlış kendi düşüncemizi savunmaya bakarız. Bizi düzeltmek isteyene kollarımızı açacak yerde yumruklarımızı gösteririz. (Montaigne / Denemeler)

 

-Ne yazık ki yapmanın zor, yıkmanın kolay olması ucuz başarılar elde etmek hevesinde olan insanları yıkıcı olmaya teşvik ediyor. Yıkmak da başarı mıdır, diyeceksiniz. Öyle görünür şüphesiz. Ama yerine bir şey yapmaya gücü yetmeyenlerin yıkıcılığı, sadece bir varlığı ortadan kaldırmakla sonuçlanır. Bu da marifet değildir. Onun için ancak yapmak uğrunda yıkmanın bir manası olabilecektir. Bu da bilgili insanların elinde, cahillerin değil; bir şey yapmaya muktedir insanlar tarafından düşünülüp taşınılarak yapılırsa faydalı sonuçlar doğurabilir.  (Şevket Rado / Saadet Yolu)

 

-“Güleriz ağlanacak halimize.” diyen şair, emin olunuz ki, hata ediyor. Ağlanacak bir hal karşısında ağlamaya kalkan adamdan hiçbir fayda gelmez. Fakat gülümseyen adamda ümit vardır. Bu halin bir çaresini bulacak demektir. (Şevket Rado / Eşref Saati)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ZARF FİİL ÖRNEK SORU ÇÖZÜMÜ

 1) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili sözcüklerden hangisi zarf fiil değildir ?  A) Öğrenciler sevinç çığlıkları atarak sınıfa girdiler.  B...